Cultuurdag 2020

  • 07-12-2020

Maandag 7 december 2020 stond de jaarlijkse Cultuurdag van de Roncalli Mavo op de planning. Een dag die voor leerlingen van de eerste tot en met de derde klas volledig in het teken staat van cultuuronderwijs. Wij kijken terug op een geslaagde dag. We zijn blij dat we deze dag binnen de kaders van de geldende coronamaatregelen konden organiseren.

Maandag 7 december 2020 stond de jaarlijkse Cultuurdag van de Roncalli Mavo op de planning. Een dag die voor leerlingen van de eerste tot en met de derde klas volledig in het teken staat van cultuuronderwijs. Wij kijken terug op een geslaagde dag. We zijn blij dat we deze dag binnen de kaders van de geldende coronamaatregelen konden organiseren.

De Cultuurdag werd georganiseerd in samenwerking met 4XM-workshops. Deze organisatie is gespecialiseerd in het geven van workshops in moderne culturele uitingen aan leerlingen. Leerlingen konden zich van tevoren inschrijven voor twee verschillende workshops. Er waren workshops te kiezen in de genres improvisatie, beeldende vormgeving, bewegen, dans, muziek en multimedia.

Vloggen

Christiano en Janilo (beiden 1A) volgden de workshop vloggen. Vloggen is het maken van een video over de dingen die je doet en meemaakt. Ze kregen deze workshop van een bekende vlogger van YouTube. Christiano en Janilo besloten een filmpje over voetbal op te nemen en een challenge te filmen, namelijk wie het langst zijn lach in kan houden. De twee jongens vonden het leuk om les te krijgen van iemand die ze van YouTube kennen. Ze geven aan handige tips te hebben gekregen over technieken om zelf vlogs op te kunnen nemen en hoe ze die vlogs vervolgens kunnen editen.

Theatersport

Aya Sofia (1D) en Kaan (1B) hebben samen de workshop theatersport gevolgd. Ze geven aan dat het niet echt sport is, maar improvisatietheater. “Het doel van theatersport is dat je makkelijker voor een groep leert staan”, vertelt Kaan. “Het kan je helpen om bijvoorbeeld later docent te worden.” Voor de klas worden tussen de docent en de deelnemers geïmproviseerde scenes gespeeld. De docent vraagt bijvoorbeeld waarom je te laat bent en jij moet daar snel een antwoord op verzinnen. De docent vraagt daarna door en jij moet vervolgens steeds snel een antwoord paraat hebben. Bij dit gesprek wordt ook het publiek betrokken. Aya Sofia en Kaan geven aan dat ze het wel bijzonder vinden dat een docent woorden gebruikt die zij zelf ook gebruiken. Dat verwacht je eigenlijk niet van een docent. Ze vonden het al met al een leuke workshop.

Popart

Shannen (2A) en Thijs (2E) hebben gekozen voor de workshop popart. Thijs heeft zich zelfs twee keer voor deze workshop opgegeven. Hij houdt van kunst en de laatste periode was tekenen een paar keer niet doorgegaan en dat wilde hij zo compenseren. Voor deze workshop maakten ze gebruik van hun portretfoto’s die de schoolfotograaf dit jaar eerder had gemaakt. We moesten onze foto overtrekken met lijnen. Daarna moesten we de foto omdraaien en beschilderen met kleuren. Hierdoor werd het een echte popart tekening. “Ik ben tevreden met het eindresultaat”, zegt Thijs. Ook Louisa en Carmen (beiden 2A) hebben de workshop popart gevolgd. Ze vonden het leuk om te doen. Ook was het leuk dat de docent die erbij zat (mevrouw Nugteren) ook meedeed.

Freerunnen en 3D-pen tekenen

Aryan (1C) is vanochtend begonnen met freerunnen en heeft daarna gekozen voor 3D-pen tekenen. “Het onderdeel freerunnen heb ik in de gymzaal gevolgd”, vertelt Aryan. “Ik heb gerend, ben over obstakels geklommen en heb koprollen gemaakt”. Ondanks dat hij deze dingen al kon, vond hij het toch leuk om te doen. Het 3D-pen tekenen heeft Aryan samen met Houdayfa (1A) gedaan. Dat vonden ze best leuk. Ze laten hun initialen zien die ze met de 3D-pen geschreven hebben. Die hadden ze eerst uitgetekend op een blaadje. Vervolgens moest de pen warm worden en moesten ze op de knop bovenop de pen drukken. Daarna konden ze in 3-D tekenen en schrijven.

Dans

Gi-Shairon (1D) heeft voor popping gekozen. Popping is een dansstijl die lijkt op robot-dansen. Gi-Shairon zit op dansen en kende de meeste moves al. Wel vond hij het leuk om te doen en heeft na deze workshop de ‘moonwalk’ beter onder controle. Gi-shairon geeft een demonstratie en te zien is dat hij zeer zeker talent heeft. Ook Christiano en Janilo hebben popping gedaan. Het was leuk om te doen, maar ook best lastig. Zij zien zichzelf deze technieken niet in de disco toepassen, maar als je het echt goed kunt, dan misschien wel. Shannen (2A) heeft het onderdeel cheerleaden gevolgd. Ze heeft daarvoor gekozen omdat ze van dansen houdt. Ze begonnen met opwarmen en strekken. Vervolgens werd met pompons gedanst, hebben ze elkaar gelift en werd er een levende Pyramide gemaakt. Ze vindt dit onderdeel wel voor herhaling vatbaar.

Movie fighting en tape art

Darien (2B) heeft movie fighting gedaan en vervolgens samen met Elif (2E) tape art. Bij movie fighting hebben we geleerd hoe je als acteur in een actiefilm een vechtscene speelt. We zijn begonnen met bokstechnieken, maar die beheerste ik eigenlijk al. Daarna hebben we met die technieken een filmscène gespeeld. De beelden hebben we, nadat we het teruggekeken hadden, wel weer verwijderd. Tape art hebben Darien en Elif samen gevolgd. We moesten eerst een schets maken van onze tekening. Daarna moesten we een mooie plek zoeken in de school en de tekening met tape op de muur of op glas zetten. Het is een mooie afbeelding geworden.

Doel

De leerlingen van klas 3 begonnen de dag met een voorstellingen in de aula over de geschiedenis van de hiphop. In de voorstelling werden ook de workshops die zij die dag gingen volgen als teaser meegenomen. Aan het eind van de dag presenteerden de leerlingen in de aula aan elkaar wat ze die dag gedaan en geleerd hadden. Er waren drie dappere leerlingen die op het podium hun hiphop-skills presenteerden en één leerling die op het podium zijn beatbox-skills liet zien en horen. Voor de leerlingen van klas 3 telde deze dag  mee voor hun eindexamen voor het vak CKV (culturele kunstzinnige vorming).

We hebben de leerlingen die we na deze dag hebben geïnterviewd gevraagd of ze weten waarom we deze dag jaarlijks organiseren. Aryan geeft aan dat hij denkt dat we deze dag organiseren omdat leerlingen dan dingen leren die ze anders niet leren. Darien en Elif denken dat het is om socialer te worden en om in aanraking te komen met nieuwe dingen. Louisa en Carmen denken dat deze activiteiten je helpen om na te denken over wat je later wilt gaan doen. Je zou het bijvoorbeeld mee kunnen nemen in de keuze van je vakkenpakket. Kaan denkt om meer zelfvertrouwen te krijgen en Gi-Shairon geeft aan dat hij denkt dat het is voor de lol. Het leuke is dat misschien alle leerlingen wel een beetje gelijk hebben. Mevrouw Kuil (docent CKV) geeft namelijk aan dat het doel van deze dag het leerlingen laten kennismaken met moderne uitingen van kunst en cultuur is. Het is de bedoeling dat leerlingen uitingen van kunst en cultuur niet alleen zien en horen, maar ook zelf ervaren en beleven. Voor de leerlingen in de onderbouw is dit tevens een mooie voorbereiding op het examenvak CKV, dat de leerlingen in klas 3 af zullen ronden.

We kijken terug op een zeer geslaagde dag en we bedanken mevrouw Kuil voor al haar inspanningen rond het organiseren van deze dag.