• 25-01-2021

De eerste periode van het Discovery-Programma op de Roncalli Mavo ligt inmiddels weer enige tijd achter ons. We kijken terug op een geslaagde start. Aan het begin van het schooljaar kregen de leerlingen de folder met de onderdelen van het programma voor dit schooljaar. Kort daarna ging de inschrijving voor periode 1 open.  

De eerste periode van het Discovery-Programma op de Roncalli Mavo ligt inmiddels weer enige tijd achter ons. We kijken terug op een geslaagde start. Aan het begin van het schooljaar kregen de leerlingen de folder met de onderdelen van het programma voor dit schooljaar. Kort daarna ging de inschrijving voor periode 1 open. De eerste dag hadden veruit de meeste leerlingen al een keuze gemaakt en zich ingeschreven voor één van de onderdelen. Sude (klas 1C) heeft het onderdeel portretschilderen gevolgd. Voor haar was het eerste onderdeel van het Discovery-Programma een leuke en leerzame ervaring. “Ik vond tekenen al leuk en ik had nog nooit met deze materialen gewerkt. Ik heb geleerd hoe je kleuren moet mengen en iets er heel echt uit kan laten zien”.

Het Discovery-Programma is een divers keuzeprogramma wat alle leerlingen in de onderbouw van de Roncalli Mavo volgen. In het programma zijn culturele, kunstzinnige, sportieve, digitale en nog vele andere onderwerpen en activiteiten opgenomen die niet in ons basisprogramma zitten, maar wel heel interessant zijn. Binnen het programma ontdekken leerlingen interesses, ontwikkelen ze hun vaardigheden en verbreden ze hun horizon. Per periode kunnen leerlingen een onderdeel kiezen, dat ze gedurende 8 á 9 lessen volgen. In twee jaar tijd kunnen leerlingen dus zes onderdelen volgen.

Sport

Voor de sportieve leerlingen stond in periode 1 het onderdeel racketsport op het programma. Leerlingen hebben lessen in squash, padel en tennis gevolgd. Sola en Israa (beiden 1B) hebben het onderdeel racketsport in periode 1 gevolgd. Zij hebben geleerd hoe je de verschillende spellen moet spelen en welke technieken ze daarbij konden gebruiken. Ze vonden het onderdeel leuk en gezellig. Sola laat weten: “Het was leuk dat de sporten op verschillende locaties beoefend werden.” Al gaf hij ook aan dat hij soms moest haasten om op tijd op de locatie te komen.

Kunst

Leerlingen met interesse in kunst konden de onderdelen portretschilderen en art & design volgen. Myrthe (1C) heeft het onderdeel art & design gevolgd. Bij art en design hebben de leerlingen een tas ontworpen, geschilderd en een dromenvanger gemaakt. “Het was leuk om de tas te ontwerpen. Ik kon er mijn creativiteit in kwijt. Het is leuk om te ontdekken wat je allemaal met simpele onderdelen kunt maken en ontwerpen”.

Digitaal

Leerlingen konden de eerste periode ook voor verschillende digitale onderdelen kiezen. Danni (1A) heeft in het programma sketchup zijn droomhuis ontwikkeld. Hij heeft ontdekt hoe hij met het programma moest werken. Het inrichten van zijn huis vond hij het leukste. Rakim (1C) en Charlenne (1C) hebben het onderdeel robotica gevolgd. Beiden vonden het leuk om de robot te maken en in elkaar te zetten. “Ik heb geleerd hoe je een robot moet programmeren,” geeft Charlenne aan. Maurice en Jaiden (beiden 1B) hebben het onderdeel cloud security gevolgd. Jaiden wist al veel van cloud security en heeft niet veel nieuwe dingen geleerd. “De laatste les vond ik het leukste, toen kregen we een rondleiding door een datacenter”. Maurice geeft aan dat hij heeft geleerd wat cloud security inhoud. “Het onderdeel hacken vond ik het leukste”. Ruben (1B) heeft de eerste periode het onderdeel fotografie gevolgd. Hij vond het maken van de herfstfoto het leukste. Hij heeft geleerd hoe je mooie foto’s kan maken en dat fotograferen meer is dan het lukraak drukken op een knopje.

Cultuur

De leerlingen konden kiezen uit verschillende culturele activiteiten. Binnen het onderdeel ‘Rock tha school’ (muziek) werkten leerlingen aan het instuderen van een nummer. Het was leuk dat leerlingen in de pauze en aan het einde van de schooldag in lokaal V07 uit zichzelf extra kwamen oefenen. Enkele leerlingen zonder muzikale ervaring gaven aan het einde van de periode aan er mogelijk ook buiten school iets mee te willen gaan doen. Ook showtime en theater stonden de eerste periode op het programma. Amy (1B) heeft theater gevolgd. Zij vond de uitvoering het leukste. “Ik heb geleerd dat je duidelijk moet praten, naar het publiek moet kijken en tijdens het spelen niet met andere dingen bezig moet zijn”. Naomi heeft ook theater gedaan. Zij vond het dansen leukste. Amy vond het jammer dat de eindvoorstelling niet op een groot podium kon voor publiek.

Primitief koken

Julia (1C) en Danique (1D) hebben het onderdeel primitief koken gevolgd. De leerlingen hebben bij primitief koken geleerd om vuur te maken en op het houtvuur eenvoudige en smakelijke gerechten te bereiden. Danique heeft vuur leren maken. Zij vond het koken zelf het leukste. Julia had het meeste plezier in het eten voorbereiden. Na het voorbereiden mochten de leerlingen natuurlijk het proeven en opeten.

Tweede periode

Voor de kerstvakantie hebben de leerlingen een keuze moeten maken voor een onderdeel dat ze in de tweede periode willen gaan volgen. Er waren in de tweede periode naast onderwerpen uit de eerste periode ook een aantal nieuwe onderwerpen te kiezen zoals: wintersport, schaken, heel Roncalli bakt, EHBO en laboratory. De tweede periode had na de kerstvakantie van start moeten gaan. Helaas was dit in verband met de lockdown en het sluiten van de scholen niet mogelijk. Zodra de leerlingen weer naar school mogen kan de tweede periode van start gaan. Tot slot heeft Ruben (1B) nog een mooie tip: “Wanneer je voor iets kiest, kies dan een leuk maatje”. We kijken uit naar de tweede periode en hopen dat het programma weer snel van start kan gaan.

d