De Roncalli international class gaat ervoor!

Project CLARIFy genomineerd voor ‘Beste eTwinning-project van het jaar’.

Het project CLARIFy (Collaborative LeARning Is Fun) van de Roncalli mavo international class is genomineerd voor ‘Beste eTwinning-project van het jaar’ in de categorie beroepsgerichte projecten. De winnaar zal bekend gemaakt worden tijdens de thema conferentie ‘Samenwerken met een school in het buitenland’ op woensdag 10 oktober in Den Haag.

Het project CLARIFy was een veelzijdig project waarbij werd samengewerkt met scholen uit o.a. Griekenland, Polen en Turkije. Binnen het project stond samenwerken centraal. De motivatie van Roberto Willems (coördinator en docent van de international class) was het grote enthousiasme van zijn leerlingen. “Mijn leerlingen zijn echt benieuwd naar de buitenwereld. Mijn leerlingen vinden het geweldig om over andere landen, culturen en tradities te leren. Dit soort projecten zorgen door de hoge mate van betrokkenheid voor een hoog leerrendement bij mijn leerlingen. Ik word helemaal gelukkig als ik zie hoe zij actief deelnemen, initiatief nemen en vooral trots zijn op wat ze hebben bereikt. Dit is en blijft mijn drijfveer zolang ik voor de klas sta, leerlingen zien groeien en buiten hun comfort-zone zien stappen”.

Zowel de juniors als de seniors van de international class zijn bij dit gevarieerde, boeiende en leuke project betrokken geweest. Leerlingen maakten leerlingen uit andere landen bekend met hun taal, wisselden kerstkaarten en kerstwensen uit, leerden de leerlingen in het buitenland hippe Rotterdamse dansjes en volgden samen met Griekse leerlingen lessen in Robotics. Ook werd een logo-contest tussen de deelnemende scholen en leerlingen georganiseerd. Leerlingen en docenten communiceerden met elkaar binnen Twinspace (het platform van eTwinning), via Skype en middels Facebook. Roberto Willems vond het mooi om te zien hoe leerlingen tijdens een video-call zelf de leiding namen en scherpe inhoudelijke vragen stelden.

Om het project succesvol te maken moest de horde van het tijdsverschil genomen worden. Zowel het tijdsverschil tussen de landen als tussen de roosters van de leerlingen in Nederland en het buitenland vroeg de nodige creativiteit en flexibiliteit van leerlingen, docenten en de organisatie. Gelukkig was het enthousiasme en de bereidheid van de deelnemers groot genoeg om dit probleem samen op te lossen.

Che Gue-Lee (leerling van de international class) geeft aan dat ze het contact met de Grieken erg leuk vond. ‘Ik heb zelf een Afro-dansje voor ze bedacht. We hebben dit dansje geoefend en voor ze opgenomen, zodat ze het na konden doen. 20 Griekse leerlingen probeerden het dansje na te doen. Het dansje was iets te lastig voor ze, maar ze deden wel enthousiast mee. Toen ze hun filmpje terugstuurden hebben we dat met veel plezier bekeken’.

Aan het winnen van de prijs is een geldbedrag van €1000,- verbonden. We hebben Roberto Willems gevraagd, dat mocht zijn project winnen, hij met het geld gaat doen. ‘Dit zal ik samen met mijn 75 international class leerlingen bedenken. Mochten we winnen, dan is de geldprijs voor ons een leuke bijkomstigheid, maar niet het belangrijkste. Het is voor ons vooral een mooie erkenning voor wat we gedaan hebben. Het mag vaker gezegd worden hoeveel deze leerlingen kunnen en hoeveel inzet ze tonen. Ik ben enorm trots op ze’.

Als Roncalli zijn we trots op de nominatie van de international class voor deze prijs. Als we winnen zullen we via skype feest vieren met de partnerscholen en de prijs en het project een blijvend zichtbare plaats in de school geven.