Aanmelden mavo kansklas

Op deze pagina staat de aanmeld- en toelatingsprocedure voor de mavo kansklas van de Roncalli mavo beschreven. De aanmeldprocedure voor de mavo kansklas is gebaseerd op de Rotterdamse plaatsingswijzer.

Wat is de mavo kansklas

De mavo kansklas is een tweejarig traject voor leerlingen die mavo-capaciteiten hebben, maar een achterstand hebben in vaardigheden. Deze vaardigheden worden tijdens de eerste twee jaar bijgespijkerd, waarna de leerling vanaf de derde klas met het reguliere programma kan meedoen en een gewoon mavo-diploma kan behalen. De Roncalli mavo is in het schooljaar 2014-2015 gestart met de mavo kansklas. Van de 23 leerlingen die dat jaar in de mavo kansklas zijn gestart hebben 22 leerlingen de overstap naar mavo 3 gemaakt.

De invulling

Om extra vaardighedenonderwijs mogelijk te maken zijn er enkele wijzigingen opgenomen in de lessentabel van de mavo kansklas (in klas 1 geen Frans en levensbeschouwing). De leerlingen krijgen elke week taal, rekenen en begrijpend lezen. Daarnaast starten de leerlingen bijna iedere dag met hun mentor. Tijdens deze contactmomenten worden de leerlingen door de mentor begeleid in studievaardigheden en sociale vaardigheden. De leerlingen worden regelmatig “gescreend” en op maat begeleid en ondersteund middels een individueel handelingsplan.

De leerling

Een typische mavo kansklas leerling heeft een uitstekende werkhouding en motivatie. De leerling heeft (aantoonbare) mavo-capaciteiten, maar heeft door omstandigheden een achterstand in een of meerdere vaardigheden. Daarnaast beschikt de leerling over een van de onderstaande adviezen.

VMBO Kaderberoepsgerichte leerweg t/m VMBO Theoretische leerweg
VMBO Kaderberoepsgerichte leerweg t/m VMBO Gemengde leerweg

De procedure

  • De leerkracht van groep 8 schrijft een pleidooi/aanbeveling voor de leerling (zie pleidooi) en stuurt dit uiterlijk 19 februari naar gkruit@roncallimavo.nl.
  • De leerling en ouders schrijven zich in op de Roncalli mavo tijdens de eerste inschrijfronde (06-03-2017 t/m 16-03-2017).
  • De leerling wordt uitgenodigd voor een observatiemiddag (half maart).
  • De bevindingen worden met de leerkracht van groep 8 besproken.
  • Uiterlijk 21 maart 2017 worden de leerling, de ouders en de basisschool geïnformeerd over het besluit of de leerling in de mavo kansklas geplaatst is.
  • De leerling kan alleen tot de mavo kansklas toegelaten worden indien de gehele procedure doorlopen is.

mds_roncalli_hr_28Het pleidooi

Van de leerkracht van groep 8 willen wij graag weten waarom hij/zij denkt dat de leerling met onze extra begeleiding een vmbo-tl diploma kan halen. Bij het schrijven van het pleidooi kan de leerkracht van groep 8 ingaan op de volgende vragen:

  1. Heeft de leerling achterstanden op vaardigheden? Welke vaardigheden betreft het? Hoe komt dat?
  2. Wat hebben jullie als school ingezet om de achterstanden in te lopen? Hoe is dat gegaan?
  3. Hoe is de motivatie van de leerling? Is hij/zij een doorzetter? Is hij/zij faalangstig? Heeft hij/zij last van toetsspanning? Heeft de leerling last van spanning bij presentaties?
  4. Hoe is het gedrag van de leerling in de klas? Hoe is de werkhouding van de leerling? Maakt de leerling al het opgekregen huiswerk? Vraagt de leerling zelf om hulp?
  5. Wat is de lijn in het LVS? Presteert de leerling naar verwachting? Zijn eventuele dips in de lijn te verklaren?
  6. Hoe is de thuissituatie van de leerling?
  7. Wat is jullie verwachting van deze leerling op de intake- en observatiemiddag? Is de leerling druk, gespannen, verlegen of nieuwsgierig?
  8. Hoe kunnen wij het beste met de leerling werken? Wat moeten we zeker wel doen en wat moeten we zeker niet doen?

Vragen

Vragen kunt u mailen naar gkruit@roncallimavo.nl, t.n.v. de heer Kruit.